Opleidersblog: 1+1=3, scoot-mobielen of toch maar zwemmen…

Bron afbeelding: Scootmobiel, SPGE

Enige tijd geleden zat ik in een gesprek met verschillende wethouders en belanghebbenden over aanschaf en controle op gebruik van scoot-mobielen. Er was namelijk een enorme budget overschrijding ontstaan en hoe dit had kunnen gebeuren? Dit tekort betrof niet 1 niet 2 maar meerdere nullen op de begroting.

Gedurende de discussie stelde ik voor om een beweegprogramma aan te bieden aan diegene die behoefte hadden aan een scoot-mobiel. Een programma in water, waar een ieder goed kan bewegen, waar preventief gewerkt wordt aan de mogelijkheden van bewegen zonder gebruik van scoot-mobiel of ander hulpmiddel.

 

Gezien de leeftijd van deze doelgroep ga je terugrekenen en tot de conclusie komen dat de meeste mensen geen of gebrekkig zwemles hebben gekregen met als gevolg dat bewegen in water niet vanzelf gaat. Toch blijkt het voor deze doelgroep door middel van juiste oefenstof een uitstekende activiteit! Bij de nieuwe generatie ouderen zie je dat de beweegmogelijkheid veel groter is en dat mede door de zwemles van vroeger bewegen in water veel makkelijker uitgevoerd kan worden.

Enfin…dit wetende is het van groot belang dat zwemles lees schoolzwemmen, bewegen in water(is breder), weer terug op de kaart te zetten. Onderdeel te laten zijn van de motorische opleiding op school. Is het dan net zo belangrijk of belangrijker dan rekenen? Ja!! Bewegingsonderwijs in water, een van de pijlers tijdens de bewegingsontwikkeling, is noodzakelijk voor een langere periode te beoefenen en hiermee een levensbedreiging, verdrinking, te voorkomen.  Gelukkig wordt dat door steeds meer gemeenten begrepen. Zo start men bij Sport Spectrum in Alphen aan den Rijn in september met de herintreding van het schoolzwemmen o.b.v. de filosofie van Nieuw Bewegen (o.a. zo vroeg mogelijk  werken vanuit de natuurlijke bewegingsdrang van kinderen) gecombineerd met de natte gymles voor de oudere groepen.

Op naar een levenslang zwemplezier met minder bewegingsarmoede en minder scoot-mobielen. De motorische ontwikkeling is een ondersteuner voor de cognitieve ontwikkeling. Zo kun je je ‘rijk rekenen’ in het water!

Martin Witte, Quality Movement
Quality Movement, Erkend SFR opleidingsbedrijf

© 2024 Quality Movement