Opleidersblog: Chineasy, Chinees leren als beleving

Afbeelding Bron: Het Boek Chineasy

Onlangs verscheen een leuk artikel in de krant over Chineasy: een leermethode gebaseerd op het herkennen van karakters aan de hand van eenvoudige, mooie, illustraties.

Shaolan Hsueh, Taiwanese moeder en zakenvrouw, toont met haar toegankelijke boek dat mensen door bijzonder design en slimme marketing nieuwsgierig gemaakt kunnen worden voor de meest specialistische onderwerpen: in dit geval het onder de knie krijgen van de Chinese taal. Inspiratie voor uw bedrijf?

Hsueh maakte van de karakters tekeningen zodat deze makkelijk en snel onthouden kunnen worden. Ze wilde haar kinderen snel wegwijs maken in de Chinese taal en ontwikkelde samen met Noma Bar, Israëlisch ontwerper, vele afbeeldingen met betekenissen.

Fresco Sam Sin, universitair docent Chinees in Leiden, over Chineasy: “De Chinese taal heeft veel meer tekens en is veel complexer. Bovendien ‘zegt’ Chineasy niets over de uitspraak. Toch heeft het meerwaarde als inspiratiebron!”

Door de toenemende populariteit van China en de Chinese taal lijkt Shaolan Hsueh slim in te spelen op de vraag naar het eenvoudiger maken/lijken van deze moeilijke taal.

Bar creëerde het grootste deel van de mooie afbeeldingen zodat leren simpel, helder en duidelijk wordt. Zo duidelijk dat de methode de ‘Life Enhancer of the year’ Award van Wallpaper Magazine (ontwerp en vormgeving) ontving. Deze maand sprak Shaolan Hsueh ook nog op het evenement ‘What design can do’ in Amsterdam.

Al in korte tijd heeft Hsueh voor elkaar gekregen dat meer mensen via deze methode geïnteresseerd raken in de Chinese taal. Mogelijk een creatief idee voor u om de mogelijkheden van design eens van een andere kant te bekijken?

Martin Witte
Quality Movement
Erkend SFR opleider

© 2024 Quality Movement