Sta op….sta op!

Opleidersblog: elke twee weken vindt u in de RECRON Intern een nieuw artikel omtrent training en opleiding, geschreven door diverse SFR erkende opleiders. Hier is een artikel door Martin Witte.
“Momenteel lanceert de KNZB een methode waarin de borstcrawl en rugcrawl centraal staan in plaats van de schoolslag en de rugslag. Als je in het algemeen over zwemles nadenkt, komt bij mij het volgende in beeld:

Stel je voor dat een kind thuiskomt en zegt: “Hey pap/mam, ik heb mijn vaardigheidsdiploma met tennis vandaag gehaald. Heb allerlei oefeningen gedaan, de forehand, backhand, volley en service laten zien. Gaaf hè, zegt uw kind. Ja zeker, zegt de vader, maar stop er dan maar mee. Stoppen…..? Het begint net leuk te worden….. “
Tja, zo gaat dat vaak met zwemles wel!

Als opleider maar zeker ook als bewegingsliefhebber zie en luister ik vaak met verwondering naar de vele argumentaties van de verschillende organisaties met betrekking tot hun keuzes. Maar wie durft nu eens vanuit de ontwikkeling van het kind te redeneren?
Geen keuzes op basis van snelheid van het traject of vervelend voor de ouders, vervelend voor de school dat heen en weer reizen met schoolzwemmen of andere eigenbelangen.

 

In de leeftijd van 0-12 heeft het kind het vermogen om de motorische harde schijf te vullen. Dit is een van de intelligentieniveaus welke wij bezitten. Buiten motorische intelligentie hebben wij ook Verbale-, Logisch-mathematische-, Visuele-, Muzikale/ritmische -, Natuur-, Interpersoonlijke- en Intrapersoonlijke-. Gardner heeft hier in het verleden veel werk verricht.

Om deze schijf te vullen is het noodzakelijk een veelvoud en een diversiteit aan bewegingsvormen aan te bieden zodat de latent aanwezige mogelijkheden maximaal benut worden. Latent aanwezig is ook wel onzichtbaar talent/mogelijkheden zichtbaar maken, ontdekken.

Neem nu een mix van grondvormen vanuit de atletiek, gymnastiek en bewegen in water waarbij stoeivormen en muziek/dans toegevoegd worden, ontstaat een zeer interessante mix welke een basis zou moeten zijn in het bewegingsonderwijs 0-12 jaar. Eenmaal ‘gegeten’ van dit aanbod blijft het altijd in het geheugen. Je hebt er dus je leven lang plezier van! Bewegingsarmoede, overgewicht etc. komt in een ander perspectief te staan! Zorgverzekering, kosten, ouder worden….alles wordt gunstig beïnvloed.

In het water wil je kinderen alle vormen van bewegen meegeven. Laten genieten van de kracht en waarde van water! Daar zitten vele elementen in. Deze elementen moeten in de juiste volgorde, passend bij het kind, aangeboden worden. Zo aanbieden dat bewegen in water een beleving is waardoor het gasten worden voor het leven. Hier ligt een uitdaging en een enorme kans!

Gelukkig ontstaan er methodes, producten die hierop inspelen maar nog veel te sporadisch. Dus….

Beleidsmakers, zorgverzekeraars, overheden, opleiders: Verbind U en Sta Op!”

Martin Witte, Quality Movement
Quality Movement, SFR erkend opleider